Zoeken in deze blog

vrijdag 11 april 2014

Giggle! Homemade Mini Couture

Patroon aanpassen ~ knopenpat stikken

Ik maakte dit met een glimlach ondanks het vele lostornen!! Raar hé!!
Momentje, ik leg je alles stap per stap uit wat er is 'gebeurd' met mijn GIGGLE!
Hou je vast aan alle takken van de bomen want dit wordt, tot nu toe, mijn langste post sinds het ontstaan van mijn blog!
stof: van het Stoffenhuys te Oostende
stof: Rowan Westminster - laurel dots

met bijpassend jasje "elise' uit Zelfgemaakte kleertjes deel 2


Knopenpat netjes afwerken (aan de bovenkant)


omplooien en vastspelden


stikken op je lockdraad  of krijtlijn of ... 
omkeren 
omkeren








Het ceintuurlusje!











Rokdeel bevestigen aan het bovenstuk.

Waarop moet je zeker letten???







oh, nu dacht ik... yes de eindmeet is in zicht!!!
Maar niets was minder waar! Mijn lieve dochter deed dit jurkje aan maar het was te groot aan de zijkant.
Ik had, in het begin, het patroon WEL opgemeten en had toen vastgesteld dat het ietsje groot zou zijn. Ik dacht bij mezelf: 'het zal wel mee vallen, het zal zoveel niet zijn'.
&lkj<s#ei&éé""#<##è (lees: veel gevloek)

Allé, ik moet het positieve in de negatieve dingen zoeken én dat deed ik nu deze keer! Ik sprak mezelf moed in en riep luidkeels: "You, go girl"
Positief: dat ik jullie nu kan tonen wat ik heb geleerd (oh, ik klink precies al Piet Huysentruyt) tijdens mijn naailessen: hoe pas je een patroon aan als je het een maatje kleiner of een beetje kleiner wil!!!!!
Schrik niet! Het ziet er moeilijk uit (dat is het niet)! Je zal zo blij zijn als je uw eigen kledingstuk kunt aanpassen.

Start met het steken van spelden op de plaats waar je stof wil wegnemen. Kijk naar de hoeveelheid stof en meet die op. Ik neem aan het voor- en achterpand 1.5 cm (gearceerde deel op het patroon) weg.



Ja, ik werk met litsdraden
Ik weet dat deze techniek zelden wordt toegepast maar ik kan niet meer werken zonder!!!!  Misschien zie je ook het nut in?






Voilà, alle litsdraden zijn getrokken.
Nu litsdraad tegen litsdraad leggen en STIKKEN! YES, YES, YES!!!!!
Gelukkig heb ik een jaartje naailes gevolgd anders was dit jurkje zeker in de kast beland.


voorkant
achterkant
























12 opmerkingen:

  1. Veel werk, maar wel een heel mooi eindresultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel voor de uitleg !
    Ik zat vorige week compleet vast met de giggle-knoopbies....vroeg her en der om advies...maar blijkbaar verwerkt iedereen de knoopbies anders.
    Jammer dat de patroonsbeschrijving niet helder is.
    Dat daargelaten : je maakte een erg mooi exemplaar.
    Nog een vraag : wat is eigenlijk een 'litsdraad' en wat is het nut ervan ?
    Ik hoorde de term nooit voorheen en de foto's geven mij geen echte uitleg. Sorry.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een litsdraad is een draad die je net naast je patroon trekt/rijgt.
    Als je na het bijtekenen van je naadwaarde je patroonpapier wegneemt zie je je patroon perfect staan op je stof!!
    Litsen doe je steeds door enkele stof laag.
    Het is erg intensief en tijdrovend maar alle stiklijnen overnemen op de gesneden stof heeft alleen maar voordelen (en dan spreek ik voor mezelf). De draad verdwijnt of vervaagt niet zoals krijtlijnen wel doen.
    Je bent voorstander of tegenstander... of ergens tussenin?!
    Ik hoop dat ik jou heb kunnen overtuigen om het eens uit te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is dus ongeveer hetzelfde als 'doorslaan' met lusjes ?
      Want dat doe ik namelijk op precies dezelfde plaats.

      Verwijderen
    2. Ik denk inderdaad dat wij hetzelfde doen maar het een andere naam geven!

      Verwijderen
  4. Heel erg bedankt voor de geweldige uitleg!! Dat van die knopenpat vind ik echt super, want daar zat ik echt in mijn haar te krabben. Ik heb onlangs het patroontje getekend, maar het ligt nog te wachten tot ik eens veel tijd heb om er aan te beginnen.
    Mooi kleedje is het geworden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Merci, Lesley!!!
    Ik heb,nu nog, de strik aangepast... het kleur was volgens mijn nog niet perfect ;). Ik ben nu bezig met een jasje in de 'paarse' kleur. Het wordt één geheel.
    Ik ben blij dat ik je kon helpen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super uitleg, meid!!!! Nu het boek nog aanschaffen en dan kunnen we ook aan het werk! En je resultaat is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik blijf dit één van mijn favoriete posts vinden. Dankzij deze tutorial lukte het mij om de giggle jurk te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Thank you for sharing your info. I truly appreciate your efforts and I will be
    waiting for your next write ups thank you once again.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerkingen, tips, leuke reacties?.... Laat maar horen!
Ik lees met plezier je opmerking!!!

SEARCH